wzornictwo przemysłowe

DESIGN I WZORNICTWO PRZEMYSŁOWE ŹRÓDŁEM BUDOWANIA KONKURENCYJNOŚCI MŚP

Trwa nabór wniosków w ramach naboru „Wzornictwo w MŚP” dla firm z makroregionu Polski Wschodniej, którego operatorem jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Działanie to ma na celu podkreślenie roli wzornictwa jako czynnika budującego innowacyjność i konkurencyjność mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstw. W artykule przypominamy jak należy rozumieć w praktyce pojęcie wzornictwa przemysłowego oraz jaka jest jego rola w dynamicznym rozwoju polskiego biznesu.

CZYM JEST WZORNICTWO PRZEMYSŁOWE?

Wzornictwo przemysłowe to dziedzina zajmująca się tworzeniem i rozwijaniem koncepcji oraz specyfikacji, które optymalizują funkcjonalność, estetykę i ergonomię produktów. Proces ten łączy w sobie aspekty sztuki i inżynierii, w ramach projektowania produktów funkcjonalnych i atrakcyjnych dla użytkowników, a zarazem ekonomicznych w wytwarzaniu.

Design to dynamicznie rozwijająca się dziedzina zarówno pod względem twórczym, jak i gospodarczym. Ludzkie poczucie estetyki jest motywatorem do projektowania rzeczy pięknych, wychodzących poza schemat. Fantazyjny design nie dotyczy tylko odzieży, ma on ma bowiem istotne znaczenie w wielu branżach, od sektora automotive, po sektor medyczny.

ROLA WZORNICTWA W BIZNESIE

Produkcja produktów oparta na myśleniu projektowym i wykorzystaniu wzornictwa przemysłowego przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności, skutecznego wdrażania innowacji w przedsiębiorstwach oraz poprawy efektywności wydatków i inwestycji.

Przemyślany produkt może stać się wizytówką firmy, zapewniając jej niezachwianą pozycję na rynku. Wzornictwo odgrywa kluczową rolę w procesie wytwórczym nowych produktów. Stosowanie innowacji produktowych jest nieodłącznym elementem osiągnięcia sukcesu i utrzymania pozycji na rynku. Wzornictwo przemysłowe stało się dziedziną scalającą elementy sztuki i biznesu.

Konsumenci poszukują rozwiązań wyjątkowych i wyróżniających się na tle innych. Konkurencja jest na tyle wysoka, że łatwo jest zniknąć w natłoku podobnych do siebie towarów. Tworzenie nowego produktu związane jest z zastosowaniem wzornictwa jako elementu strategii, a jego celem jest zapewnienie satysfakcji konsumenta z zakupu i użytkowania produktu, uwzględniając potrzeby i reagując na nie.

PRZYKŁADY CIEKAWYCH PROJEKTÓW WZORNICZYCH

Zmiany i rozwój w dziedzinie designu znacząco poszerzyły jego zakres, obejmując nowe aspekty działalności przedsiębiorstw, które wcześniej pozostawały niezauważane. Teraz wzornictwo jest utożsamiane zarówno z estetyką, jak i funkcjonalnością wszelkiego rodzaju produktów.

Wśród ciekawych projektów wzorniczych zrealizowanych dzięki otrzymaniu dofinansowania z Funduszy Europejskich można wymienić:

  • Automatyczny podajnik kociej karmy suchej i mokrej – Smart Cat Feeder (MyKotty)
    W rozwiązaniu zaprojektowano unikalne rozwiązania ICT i obszaru AI, które pozwalają opiekunom kotów na korzystanie z unikalnych funkcji służących dbaniu o zdrowie zwierzęcia, w tym jego wagę i nawyki żywieniowe. Smart Cat Feeder dostosowane jest do podawania karmy suchej i mokrej, wyposażone jest w wagę i automatyczny system dozowania. Funkcjonalności pozwalają na łatwą kontrolę porcji i kaloryczności kocich posiłków. Podajnik posiada bramkę RFID i czujnik zbliżeniowy, przez co sprawdza kiedy i który kot korzysta z podajnika, zlicza częstotliwość i czas spożywania posiłków. Podajnik ostrzega również o niepokojących odchyleniach od normy, a wszelkie niezbędne komunikaty wysyła na telefon komórkowy.
  • Kajak 3-osobowy typu SIT ON TOP dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (KayakZone)
    Kajak cechuje się mniejszą wagą w stosunku do standardu rynkowego (nawet o 30%) oraz przede wszystkim dostosowaniem funkcji pod kątem bezpieczeństwa. Bardzo dobra stabilność i wyporność pozwalają na wstawanie jednego z członków załogi bez narażania na ryzyko wywrotki lub nabrania wody. Wyjątkowy komfort jest zapewniony dzięki zaprojektowaniu, wykonaniu i użyciu nowych foteli oraz poprzez zastosowanie układu siedzeń, który niweluje negatywne oddziaływanie na kręgosłup i mięśnie użytkownika. Możliwość pomieszczenia jednocześnie do 3 osób umożliwia dołączenie opiekuna osoby niepełnosprawnej.

KONKURS „WZORNICTWO W MŚP”

Konkurs „Wzornictwo w MŚP”, w ramach którego mogą wziąć udział MŚP z terenu Polski Wschodniej, ma na celu kompleksowe wsparcie firm w zakresie wykorzystania procesów wzorniczych w celu lepszego dostosowania firm do potrzeb, wymagań i oczekiwań klientów oraz zwiększenia atrakcyjności oferowanych przez nie produktów.

W ramach naboru sfinansowane mogą być działania obejmujące: przeprowadzenie audytu wzorniczego, opracowanie strategii wzorniczej oraz jej wdrożenie w przedsiębiorstwie, m.in. poprzez zakup maszyn i urządzeń niezbędnych do wytworzenia opracowanego produktu. Przeprowadzenie audytu wzorniczego przez profesjonalnego projektanta jest konieczne do wzięcia udziału w konkursie.

Składanie wniosków o dofinansowanie w działaniu FEPW.01.04 Wzornictwo w MŚP możliwe jest do 2 lipca br. Więcej o naborze można przeczytać tutaj. Przedsiębiorców zainteresowanych ubieganiem się o dofinansowanie w ramach ww. konkursu zapraszamy do kontaktu z Doradcami.

Autor

Marta Błaszkiewicz

Marta Błaszkiewicz

Młodsza Specjalistka ds. funduszy UE

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zobacz podobne wpisy